vrijdag 10 april 2015

VLECK WIJNPROEVERIJ

Onze eerste stop tijdens het Culy Food Festival was de wijnproeverij van Vleck. Eerlijk gezegd heb ik me niet goed ingelezen van tevoren, de meest gewilde workshops waren al snel vol dus schreef ik ons op goed geluk in.

We kregen vooraf koptelefoons, zodat we alles goed zouden kunnen volgen. Toen ging Vlecks Martijn van start en bleek het om een bijzondere proeverij te gaan met uitsluitend natuurlijke wijnen. Nu zullen veel mensen denken: wijn, dat is toch altijd een natuurproduct? Dat hier gradaties in zitten, zouden we al gauw te horen krijgen.

Naast het proeven van de wijnen hebben we dan ook veel geleerd over de verschillen tussen keurmerken. Naast "gewone" wijn heb je namelijk ook biologische wijn, biodynamische wijn én natuurlijke wijn. De gewone wijn (die in iedere supermarkt ligt) bevat de meeste kunstmatige toevoegingen, waaronder sulfiet, waarvan veel mensen the day after de welbekende hoofdpijn krijgen. Aan natuurlijke wijnen zijn nauwelijks of geen sulfieten toegevoegd en je zult er dus merkbaar minder last krijgen de volgende dag. Wat mij betreft een dikke vette plus!

We hebben tijdens de proeverij vier wijnen mogen proberen. Twee witte en twee rode wijnen. Wat ons opviel, is dat de wijn veel puurder van smaak is. Je proeft de druiven goed terug en het doet ons zelfs denken aan sap. Bij de witte wijnen beviel dit wat beter dan bij de rode wijnen, daarbij was het verschil met reguliere wijn toch wel erg groot. En de (mest)geuren die bij het openen van de fles naar boven kwamen zetten, zullen ook niet geholpen hebben ;)

Ik heb niet al te veel verstand van wijn, maar was aangenaam verrast door het diverse aanbod dat ons zondag werd voorgeschoteld. Op de site van Vleck zag ik dat ze enorm veel keuze hebben, erg fijn dus!

Nu zul je je misschien afvragen: wat kost zo'n fles natuurlijke wijn? Daar was ik ook nieuwsgierig naar. Omdat de kans op mislukking van de wijn een stuk hoger ligt en de boeren dus groter risico lopen, is de prijs wel hoger dan de gemiddelde supermarktwijn. Hierbij moet je denken aan een euro of dertien, veertien per fles. De gemiddelde prijs van een verkochte fles in Nederland is slechts drie (!) euro kregen wij te horen. Belachelijk goedkoop als je je bedenkt dat hier accijns, belasting, etiket, fles en vervoer bij in zit. Ik drink persoonlijk liever een flesje minder en spaar mijn geld dan wel op om een kwalitatief betere fles wijn uit te zoeken, met (ook belangrijk) een lekkere smaak. Al blijft het toch wel makkelijk om bij je boodschappen even snel een flesje mee te nemen..

Ben jij bekend met natuurlijke wijn? En let je op (wijn)keurmerken in de winkel?

0 reacties:

Een reactie posten

Copyright © 2014 Smakelijk Leven